کد خبر: ۲۲۶۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
«تجارت آنلاین» گزارش می د هد ؛
همزمان با شروع فصل تابستان طرح ساماند هی بنگاه‌های املاک د ر د ستور کار د ولت قرار گرفت که تا به امروز بیش از ۲۱ هزار بازرسی از مشاوران املاک سراسر کشور انجام و حد ود  ۱۷ هزار واحد  صنفی فاقد  مجوز شناسایی شد ه که تعد اد  ۱۹۱۰ واحد  بد ون مجوز نیز پلمب شد ند.

مشاوران املاک متخلف نقره د اغ می شوند 

گروه راه و مسکن: همزمان با شروع فصل تابستان طرح ساماند هی بنگاه‌های املاک د ر د ستور کار د ولت قرار گرفت که تا به امروز بیش از ۲۱ هزار بازرسی از مشاوران املاک سراسر کشور انجام و حد ود  ۱۷ هزار واحد  صنفی فاقد  مجوز شناسایی شد ه که تعد اد  ۱۹۱۰ واحد  بد ون مجوز نیز پلمب شد ند ؛ این د ر حالی است که طبق گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی، د ر اجرای طرح ساماند هی املاک مشخص شد ه تنها۱۷۰ هزار بنگاه املاک مجوزد ار د ر کشور د ر حال فعالیت هستند .
به گزارش«تجارت آنلاین» طی سال های اخیر، شرایط بازار زمین و مسکن د ر ایران به‌گونه‌ای بود ه که شرایط را سود اگری را برای بنگاه‌های مشاور املاک به‌عنوان د لالان بازار املاک و مستغلات، برای کسب د رآمد های قابل‌توجه و کم زحمت فراهم کرد ه است. د ر این میان، ضمن اینکه برخی از بنگاه‌ها با تخلف از قوانین صنفی به د رآمد های چشمگیری رسید ند ، برخی نیز با راه‌اند ازی بنگاه بد ون مجوز وارد  مید ان شد ند . یکی از تبعات اینگونه تخلفات، نابسامانی بازارهای مسکن و اجاره و آشفتگی قیمت‌ها د ر بازار مسکن بود . اما امسال، همزمان با تصویب قانون ساماند هی بازار مسکن و اجاره‌بها تمهید اتی نیز برای کنترل بازیگران این بازارها یعنی مشاوران املاک اند یشید ه است، طرح ساماند هی بنگاه‌های املاک براساس قوانین موجود  نیز با حضور نمایند گان د ستگاه‌های مختلف ازجمله وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، سازمان تعزیرات، اصناف، فراجا، امور مالیاتی و بسیج اصناف د ر د ستور کار قرار گرفت که نتیجه این تلاش تا به امروز شناسایی حد ود  ۱۷ هزار واحد  صنفی فاقد  مجوز و پلمب ۱۹۱۰ واحد  بد ون مجوز بود ه است.

تاکید  رئیسی بر استمرار بازرسی‌ها از مشاورین املاک
البته این موضوع همچنان اد امه د ارد  تا جایی که رئیس جمهور نیز د ر جلسه اخیر شورای عالی مسکن بر استمرار بازرسی‌ها از مشاورین املاک و توجه به نقش اتحاد یه‌ مربوطه د ر نظم‌بخشید ن به واحد های صنفی و برخورد  به‌موقع با متخلفین، تشد ید  نظارت بر سکوهای فعال د ر بازار مسکن، افزایش نظارت بر بازار اجاره‌بهای مسکن به‌ویژه د ر پایتخت تأکید  کرد . ابراهیم رئیسی همچنین د ر این جلسه تأمین مسکن برای مرد م را اولویت‌های مهم د ولت د انست و با تأیید  اقد امات صورت گرفته د ر واگذاری زمین و ساخت مسکن از سوی د ستگاه‌های مختلف، بر جد یت وزارتخانه‌ها، بانک‌ها و بخش‌های مختلف برای تد اوم این اقد امات د ر قالب نهضت ملی مسکن تاکید  کرد .

شش تخلف مشاوران املاک د ربازار مسکن
آنطور که ایسنا گزارش د اد ه است؛ بررسی‌ها نشان می‌د هد  بعضی مشاوران املاک مرتکب د ست کم شش تخلف صنفی می‌شوند ؛ از د ریافت کمیسیون بالاتر از نرخ مصوب گرفته تا د ریافت بالابود ، ارایه ند اد ن کد  رهگیری و همد ستی برای بالا برد ن نرخ مسکن د ر مناطق از جمله تخلفات مرسوم بعضی بنگاه‌ها است. طبق برنامه‌ی جد ید  د ولت، مسئولیت شناسایی املاک فاقد  مجوز با اتحاد یه مشاوران املاک است. با اطلاعی که اتحاد یه مشاوران املاک به پلیس اماکن ارسال خواهد  کرد  نیازی به مد ت زمان ۱۵ روزه اخطار نخواهد  بود  و بنگاه‌های املاک مکلف هستند  تا نسبت به اخذ مجوز از د رگاه ملی مجوزها اقد ام کنند .

پلمب۲۰۰ بنگاه متخلف به صورت هفتگی
این د ر حالی است که حسین جنتی، مد یرکل راه و شهرسازی تهران از آغاز مرحله د وم طرح ساماند هی مشاوران املاک د ر شهر تهران از خبر د اد  وگفته است: د ر مرحله د وم قرار است ‌هر هفته ۲۰۰ بنگاه املاک متخلف پلمب ‌شود . آنطور که تسنیم گزارش د اد ه است، مد یر کل راه و شهرسازی استان تهران گفته است: هفته گذشته جلساتی با نمایند گان وزارت راه و شهرسازی، اماکن، تعزیرات و پلیس اقتصاد ی برگزار و مقرر شد  با تجد ید  قوای مجد د  از صبح امروز هشتم مرد اد  ماه جاری گشت های ساماند هی مشاوران املاک د ر مناطق مختلف تهران مستقر و مطابق با فرآیند های کاری، بازرسی از بنگاههای مشاور املاک انجام شود . به گفته جنتی مهم ترین تخلفی که منجر به پلمب واحد ها می شود  ند اشتن مجوز فعالیت صنفی و تخلفات د ر گرفتن کمیسیون و حق مشاور املاکی است. جنتی رعایت عد الت د ر برخورد  با موجران و مستاجران مطابق با قوانین صنفی را از حقوق شهروند ان اعلام کرد  و گفته است: مطابق برنامه ریزی های صورت گرفته، به صورت هفتگی 200 بنگاه مشاور املاک متخلف د ر شهر تهران د ر طرح مرحله د وم پلمب خواهد  شد .

فعالیت ۱۷۰ هزار بنگاه املاک مجوزد ار د ر کشور
همچنین سید جواد  ساد ات فیرزنی، مشاور وزیر راه و شهرسازی نیز با تاکید  بر شناسایی و برخورد  با اخلال‌گران د ر بازار مسکن گفته است: بر اساس اطلاعات به د ست آمد ه و بررسی‌های انجام شد ه هم‌اینک نزد یک به 170 بنگاه معاملات املاک مجوزد ار شناسایی شد ند  که د ر حال فعالیت هستند . فیرزنی به تسنیم گفته است: بر اساس پیش‌بینی‌های پلیس اماکن و اتحاد یه بنگاه معاملات املاک گفته می‌شود  نزد یک به 17 هزار واحد  بنگاه معاملات املاک غیرمجاز د ر سطح کشور د ر حال فعالیت هستند  که به نظر می‌رسد  که این رقم بسیار بیشتر از رقم اعلام شد ه باشد . وی توضیح د اد : با تاکید  رییس‌جمهور د ر فاز نخست طرح ساماند هی بازار مسکن، شناسایی بنگاه‌های معاملات املاک د ر برنامه قرار گرفت که با کمک وزارت صمت، اتحاد یه و اصناف اینکار د ر حال انجام است. همچنین مقرر شد  تا بنگاه‌های معاملات املاکی که د ر بازار مسکن و اجاره، اخلال ایجاد  می‌کنند  شناسایی شوند  که اینکار با کمک د ستگاه‌های ذیربط د ر حال انجام است.

ممانعت از رواج سود اگری د ر بازار مسکن
به گفته مشاور وزیر راه و شهرسازی هم د ر گزارش‌ها و گشت‌های مید انی و هم د ر گزارش‌های مرد می این واحد ها د ر حال شناسایی است و با آنها برخورد  خواهد  شد د رصد د یم که هم از نظر سیاستگذاری اقتصاد  کلان بتوانیم د ر بازار مسکن و اجاره‌بها ثبات ایجاد  کنیم و هم از منظر اقتصاد  خرد  بتوانیم اقد اماتی را انجام بد هیم که انگیزه‌ها برای ورود  سرمایه‌های به بازار تقویت شود  و از رواج سود اگری د ر بازار مسکن ممانعت به عمل آید .

بنگاه‌د اری املاک باید  حرفه‌ای شود 
ساد ات راه‌اند ازی سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات را از اقد امات مهم وزارت راه و شهرسازی به موازات گشت‌های ارشاد  عنوان کرد  و افزود : سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات این امکان را برای موجران و مستاجران فراهم کرد ه است تا به شکل 24 ساعته با یک سایت رسمی و معتبر بتوانند  قرارد اد های خود  را به شکل رایگان ثبت کنند  و د ر آن سامانه احراز هویت شوند . این سامانه مورد  استقبال مرد م قرار گرفته است و امکانی است که موجران و مستاجران می‌توانند  از آن بهره‌مند  شوند .

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار